Χρήστος Σταϊκούρας: «H περιφερειακή ανάπτυξη αποτελεί κλειδί για την αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος, αλλά και του brain drain»

2024-03-26

Δελτίο Τύπου

Χαιρετισμός του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα στο 2ο STAR FORUM



«H περιφερειακή ανάπτυξη αποτελεί κλειδί για την αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος, αλλά και του brain drain», δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας κατά την τοποθέτησή του στο «2ο STAR FORUM», στη Λαμία.

Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι ο ρόλος των βιώσιμων υποδομών και των σύγχρονων μεταφορών είναι σημαντικός για τη μεγέθυνση και τη βιώσιμη ανάπτυξη της οικονομίας, για τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης, για την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και την ολόπλευρη ισχύ της πατρίδας.

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών περιέγραψε αναλυτικά τις παρεμβάσεις που υλοποιούνται ή και δρομολογούνται στη Φθιώτιδα και αφορούν οδικά έργα, έργα διαχείρισης υδάτων, κτιριακές υποδομές, πρωτοβουλίες στήριξης σχολικών μονάδων, αναπτυξιακά και τα έργα αποκατάστασης των ζημιών από φυσικές καταστροφές στους Δήμους Δομοκού και Λαμιέων.


Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα:

Σήμερα ξεκινούν στη Λαμία, οι εργασίες του 2ου STAR FORUM.

Συγχαίρω το STAR Κεντρικής Ελλάδας και τα στελέχη του για την πρωτοβουλία που ανέλαβαν.

Αλλά και γιατί τη συνεχίζουν, με μεγαλύτερη επιτυχία.

Η πρωτοβουλία τείνει πλέον να γίνει θεσμός, ο οποίος προσφέρει και διαχέει ποικιλία ωφελειών στην ευρύτερη περιοχή.

Κεντρικά θέματα των πενθήμερων εργασιών του, το δημογραφικό και η επιστροφή στη χώρα του ανθρώπινου δυναμικού που διέρρευσε εκτός αυτής, κυρίως την περίοδο της δημοσιονομικής κρίσης.

Θέματα εθνικής σημασίας, κρίσιμα για την πορεία της χώρας, που η αντιμετώπισή τους πρέπει να βρίσκεται στον πυρήνα των εθνικών μας στρατηγικών και στόχων.

Είναι γνωστό ότι η επιτυχής αντιμετώπισή τους απαιτεί συνδυασμό παραγόντων και πολιτικών.

Μεταξύ αυτών, ισχυρό ρόλο διαδραματίζει η οικονομική, η επιστημονική, η ερευνητική και η τεχνολογική ισχύς της χώρας, καθώς και ο εφοδιασμός της με συστήματα σύγχρονων και ανθεκτικών υποδομών και μεταφορών, που λειτουργούν ως προωθητικοί μηχανισμοί της βιώσιμης ανάπτυξης, της απασχόλησης, της κοινωνικής ευημερίας και συνοχής.

Τα τελευταία χρόνια, μέσα σε ένα ασταθές, γεμάτο αναταράξεις και προκλήσεις διεθνές περιβάλλον, η Ελλάδα ανακάμπτει ισχυρά, αναπτύσσεται βιώσιμα και ισχυροποιείται ποικιλότροπα.

Η πατρίδα μας, με τη μικρότερη ή μεγαλύτερη συμβολή όλων μας, κατάφερε:

  • να αντέξει τους ισχυρούς κραδασμούς των διαδοχικών κρίσεων,

  • να στηρίξει, γενναία και αποτελεσματικά, την κοινωνία, κυρίως τους πιο ευάλωτους συμπατριώτες μας,

  • να επιτύχει μετρήσιμα αποτελέσματα,

  • να διακριθεί για τις επιδόσεις της,

  • να αναβαθμιστεί,

  • να δημιουργήσει πολλές, καλές νέες θέσεις απασχόλησης,

  • να προσελκύσει επενδυτικό ενδιαφέρον,

  • να βελτιώσει τη θέση και το κύρος της.


Συγκεκριμένα, την τελευταία πενταετία:

  • Μειώσαμε φόρους και ασφαλιστικές εισφορές για νοικοκυριά και επιχειρήσεις, κυρίως για τη μεσαία τάξη.

  • Θεσπίσαμε φορολογικά κίνητρα για την προσέλκυση επενδύσεων και ανθρωπίνου κεφαλαίου, ιδίως για τον επαναπατρισμό νέων που έφυγαν από την χώρα μας τα προηγούμενα έτη.

  • Ενισχύουμε, με μόνιμο τρόπο, το διαθέσιμο εισόδημα του πολίτη, αυξάνοντας τον κατώτατο μισθό στον ιδιωτικό τομέα, τις αποδοχές των δημοσίων υπαλλήλων και τις συντάξεις.

  • Επιστρέψαμε στην ευρωπαϊκή κανονικότητα, μετά την άρση των κεφαλαιακών περιορισμών, την πρόωρη εξόφληση του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, το τέλος της ενισχυμένης εποπτείας και την επίτευξη της επενδυτικής βαθμίδας.


Συμπερασματικά, η ελληνική οικονομία έχει γυρίσει σελίδα.

Επέστρεψε, δυναμικά, στο ευρωπαϊκό προσκήνιο.

Μεγεθύνεται, πλέον, με έναν από τους υψηλότερους ρυθμούς στην Ευρώπη, από ουραγός σε επιδόσεις την προηγούμενη τετραετία.

Τα δημόσια οικονομικά σταθεροποιήθηκαν και βελτιώνονται.

Η Ελλάδα καλύπτει σημαντικό μέρος του επενδυτικού κενού, με τη βοήθεια και του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Επεκτείνεται σε νέες αγορές και γίνεται όλο και πιο εξωστρεφής.

Όλα αυτά τα καταφέρνουμε οικοδομώντας τις πολιτικές μας στους ακρογωνιαίους λίθους της ισχυρής βούλησης, της υπευθυνότητας και της αξιοπιστίας.


Υπό τις κατευθύνσεις του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, καταφέρνουμε, συλλογικά, η ελληνική οικονομία να διακρίνεται για υψηλή ανθεκτικότητα, μεγάλη πρόοδο και ισχυρή δυναμική. Ανθεκτικότητα, πρόοδος και δυναμική που έχουν θέσει τις βάσεις για ακόμη μεγαλύτερα επιτεύγματα στο μέλλον. Στόχος μας είναι να δώσουμε έμφαση στην περιφερειακή ανάπτυξη, γιατί αποτελεί κλειδί για την αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος, αλλά και του brain drain.

Χρειαζόμαστε περισσότερες επενδύσεις, που θα δημιουργήσουν νέες και καλύτερες δουλειές, με υψηλότερες αμοιβές, ενώ παράλληλα στηρίζουμε, με όσα «όπλα» διαθέτουμε, την πρωτογενή παραγωγή και τη μεταποίηση αγροτικών και κτηνοτροφικών προϊόντων.

Μόνο έτσι θα υπάρξουν ευκαιρίες ώστε να μετατρέψουμε το «brain drain» σε «brain gain».

Κάτι που φαίνεται πως ήδη λειτουργεί, καθώς παρατηρείται επιστροφή αρκετών χιλιάδων νέων, υψηλά ειδικευόμενων επιστημόνων, εξαιτίας και των φορολογικών κινήτρων που δώσαμε την προηγούμενη τετραετία.

Παράλληλα, η Κυβέρνηση έχει λάβει μέτρα στήριξης νέων οικογενειών με παιδιά και, στο προσεχές διάστημα, πρόκειται να παρουσιάσει το πρώτο ολοκληρωμένο σχέδιο για την αντιμετώπιση του δημογραφικού.

Σε αυτό το πλαίσιο, σημαντικός καθίσταται ο ρόλος των βιώσιμων υποδομών και των σύγχρονων μεταφορών. Άλλωστε, τόσο στη θεωρία όσο και την πράξη, ο ρόλος αυτών είναι σημαντικός για τη μεγέθυνση και τη βιώσιμη ανάπτυξη της οικονομίας, για τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης, για την ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής, για την ολόπλευρη ισχύ της πατρίδας.

Γι' αυτούς τους λόγους, σχεδιάζουμε, δρομολογούμε και υλοποιούμε συγκεκριμένες δέσμες πολιτικών πρωτοβουλιών σε ολόκληρη την επικράτεια.

Ενδεικτικά, θα αναφερθώ σε τρεις από αυτές:


1η Δέσμη Πολιτικών: Υλοποίηση δημοσίων έργων.

  • Στα τέλη Ιανουαρίου, παραδώσαμε τον οδικό άξονα Άκτιο - Αμβρακία.

  • Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα - Πύργος κατασκευάζεται με επιταχυνόμενο ρυθμό, με στόχο να ολοκληρωθεί, όπως έχουμε δεσμευτεί, το καλοκαίρι του 2025.

  • Το Μετρό της Θεσσαλονίκης αναμένεται να παραδοθεί το Νοέμβριο.

  • Η κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, το Flyover στη Θεσσαλονίκη, ο ΒΟΑΚ και το αεροδρόμιο στο Καστέλι της Κρήτης προχωρούν.


2η Δέσμη Πολιτικών: Ανανέωση στόλου λεωφορείων.

Τα πρώτη ηλεκτρικά λεωφορεία στην ιστορία των ελληνικών μεταφορών βρίσκονται ήδη στη χώρα μας.

Στο 2ο τρίμηνο του έτους θα κυκλοφορούν 250 καινούργια ηλεκτρικά λεωφορεία, 140 στην Αθήνα και 110 στη Θεσσαλονίκη.

Παράλληλα, υπεγράφησαν οι συμβάσεις για την προμήθεια 300 λεωφορείων φυσικού αερίου στην Αθήνα, τα οποία εκτιμούμε ότι θα τα παραλάβουμε μέσα στο 2025.


3η Δέσμη Πολιτικών: Ενίσχυση ηλεκτροκίνησης.

Σε αυτό το πεδίο έχουν γίνει σημαντικά βήματα.

Το 2019 υπήρχαν μόνο 58 σημεία φόρτισης.

Σήμερα, ο αριθμός τους ξεπερνά τα 5.500, με στόχο να αναπτυχθούν 13.000 σημεία φόρτισης έως το 2025, με τη βοήθεια και του Προγράμματος «Φορτίζω Παντού», που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Ταυτόχρονα, το ποσοστό των ταξινομήσεων ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων κυμαίνεται πλέον στο 14%, από 0,4% το 2019, ως αποτέλεσμα και της πολιτικής κινήτρων για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων, μέσα από το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά», η οποία και θα συνεχιστεί.

Ενδεικτικά, ο αριθμός των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη χώρα μας αυξήθηκε από τα 2.827 οχήματα το 2022, στα 6.382 το 2023.

Όμως και εδώ, στην περιοχή μας, στη Φθιώτιδα, υλοποιούνται ή/και δρομολογούνται σημαντικές παρεμβάσεις.


1ον. Οδικά έργα, με σημαντικότερα τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας (Ε65), που εκτιμάται ότι μέχρι την Καλαμπάκα θα παραδοθεί σε λιγότερο από έναν μήνα από σήμερα, στις 24 Απριλίου, τον Διαγώνιο Άξονα Μπράλος – Άμφισσα, και τον Οδικό Άξονα Λαμία – Καρπενήσι.

Και άλλα, μικρότερης κλίμακας, αλλά υψηλής τοπικής αξίας, όπως είναι η ανακατασκευή της Παραλιακής Οδού Αγ. Κωνσταντίνου, η αναδιαμόρφωση του κόμβου εισόδου των Καμένων Βούρλων, η σύνδεση του οικισμού της Νεράιδας Στυλίδας μέσω της νέας κάθετης οδού.


2ον. Έργα διαχείρισης υδάτων, όπως είναι το Φράγμα Πολλαπλών Σκοπών στο Μπουγάζι, καθώς και τα αρδευτικά έργα στην Ανατολική Βίστριζα, στην Ηράκλεια, στην Ανθήλη και τη Ροδίτσα.


3ον. Κτιριακές υποδομές, μεταξύ των οποίων, η ανέγερση Πτέρυγας Ακτινοθεραπείας, Χημειοθεραπείας και Πυρηνικής Ιατρικής και η αναβάθμιση του Τμήματος Επειγόντων Περιστατικών στο Γενικό Νοσοκομείο Λαμίας, το Νέο Δικαστικό Μέγαρο Λαμίας, και η δημιουργία νέων εγκαταστάσεων και φοιτητικών εστιών του Πανεπιστημίου στη Λαμία.

Υπενθυμίζεται ότι ολοκληρώθηκε η δημιουργία του νέου Περιφερειακού Πολυδύναμου Ιατρείου στις Ράχες.


4ον. Πρωτοβουλίες στήριξης σχολικών μονάδων, από πλευράς νέων κατασκευών, επισκευής υφιστάμενων κτιριακών υποδομών, καθώς και εφοδιασμού σχολικών μονάδων με νέο εξοπλισμό.


5ον. Αναπτυξιακά έργα, όπως είναι η εκβάθυνση του λιμένα Στυλίδας, η ανάδειξη του ιστορικού χώρου των Θερμοπυλών, η αξιοποίηση των ιαματικών πηγών.


6ον. Έργα αποκατάστασης των ζημιών από φυσικές καταστροφές σε οδικούς άξονες, γέφυρες, σιδηροδρομικό δίκτυο και τεχνικά έργα, στους Δήμους Δομοκού και Λαμιέων.


Με λίγα λόγια, έχουμε ξεκάθαρο όραμα και εργαζόμαστε, με σχέδιο και μεθοδικότητα, για να ολοκληρώσουμε υφιστάμενα έργα, να ξεκινήσουμε νέα και να σχεδιάζουμε περισσότερα.

Η πολιτική βούληση είναι δεδομένη, όπως και η πεποίθηση ότι με τη δημιουργική και θεσμική συμβολή όλων μας, μπορούμε να οδηγήσουμε τη Λαμία – ως έδρα της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας – και τη Φθιώτιδα, πιο μπροστά και πιο ψηλά.